Nimittäin siihen miettiminen jokaisen teon seurauksista. Siis tottakai tietyl tavalla mietinkin aina. Itselläni on oma käyttäytymiseni, jonka itseltäni hyväksyn. Ja on käyttäytymisiä, joita en hyväksy. Pyrin olemaan loukkaamatta ihmisiä, periaatteni on olla kumartamatta mihinkään suuntaan, sillä silloin pyllistää toiseen.  

Mutta siis miettimään että mitä MUUT minusta ja teoistani ajattelevat, ei o mun juttu. Silloin kumarran muiden mielipiteille, enkä elä omaa elämääni. Siksi hakeudun sellaiseen seuraan, jossa mun ei tarvitse käyttäytyä muiden käyttäytymismallien mukaan. Jos haluan käydä saunassa au naturel, toivon että voin  tehdä sen, eikä siitä sitten "mitäsekinoikeinhaluaakeikistelläkaikillemiehillealasti" -puheita. Joskus tietenkin on semmosessa seurassa, että sitä haluaa kunnioittaa niitä muiden käyttäytymismalleja, kun ei halua loukata ketään. Tai aiheuttaa mielipahaa.

Siksi pelkäänkin aiheuttaneeni mielipahaa su-aamun saunomisessa. Jos istun kaksin saunassa pettäjäpaskiaisen kanssa, moniko uskoo, etten minä lähde sellasen miehen kelkkaan (tietenkin se yritti). Että koko äijä on ällöttäny mua ensinäkemältä. Moniko uskoo, että se äijä panee ketä tahansa ja milloin tahansa, missä tahansa. Enkä sitä sillon osannut ajatella. Saunoin ja uin vaan. Onneksi ei oltu täysin kaksin koko paikassa.

Mulla on aina ollut paljon miespuoleisia ystäviä. Joiden kanssa voin ihan aikuisten oikeasti nukkua samassa sängyssä ilman mitään seksuaalista kanssakäymistä. Samalla tavalla kuin nukun naispuolistenkin ystävieni kanssa. Toisella reunalla. Mutta joidenkin mielikuvitus se vaan laukkaa. Pienissä piireissä jutut taas saattaa kulkea aika omia ratojaan. Nimim. kokemusta on. Kotikotipuolessa olen ollut täti jo muutaman vuoden.

Eli ns yleisten sovinnaisuussääntöjen ja -käsitysten mukaan pystyn elämään tilapäisesti, mutta en pitkään. Ahdistus iskee, jos en saa olla oma itseni. Sitä olen elämässäni tehnyt liian paljon. Elänyt tois(t)en käsitysten mukaan. Enkä ollut onnellinen. Minulla on ystäviä, ja kaveriporukoita, joiden kanssa tunnen itseni todella minuksi. Jossa viihdyn täysin omana itsenäni. Jossa minut hyväksytään omana itsenäni.